کدام روغن خوراکی برای سلامت بهتر است؟

اخبار سلامت پایگاه خبری صدای معتمد -سالهای اخیر اخبار زیادی در مورد انواع روغن خوراکی و مزایا و معایب هر کدام از آنها منتشر شده است.

هر کدام از این اخبار و مقالات استفاده از یک روغن خوراکی را به ما توصیه می‌کنند. اما به راستی کدامیک از انواع روغن خوراکی برای مصرف مناسب ترند؟

به گزارش پایگاه خبری صدای معتمد به نقل از سلامت نیوز، مهدی شادنوش متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی گفت: هر روغن خوراکی مصارف خاص خود را دارد.

در حال حاضر برای تهیه مواد غذایی سه روغن مخصوص پخت و پز، سرخ کردنی و مخصوص سالاد استفاده می‌شود.

این متخصص تغذیه ضمن اشاره به این مطلب که برای تهیه هر غذایی باید روغن خوراکی متناسب با آن را استفاده کرد افزود: روغن‌‌‌های سالاد را فقط برای طعم دادن به سالاد استفاده کنید و از روغن‌‌‌های سرخ کردنی نیز تنها برای همین منظور استفاده کنید.

وی ادامه داد: از سرخ کردن مواد غذایی به مدت طولانی و با حرارت بالا  تا حد ممکن اجتناب کنید زیرا این نوع سرخ کردن ارزش تغذیه ای مواد غذایی را تا حد زیادی از بین می‌برد، برای مثال سرخ کردن زیاد سبزیجات باعث از بین رفتن ویتامین‌‌‌های موجود در آن می‌شود.

متخصص تغذیه بالینی در ادامه گفت: روغن‌‌‌های مایع معمولی مقاومتی در برابر حرارت ندارند و برای سرخ کردن برای مدت طولانی و درجه حرارت بالا به هیچ عنوان نباید از روغن‌‌‌های معمولی استفاده کرد زیرا هنگام سرخ کردن با حرارات بالا سوخته و ترکیبات سرطان زایی در آنها ایجاد به وجود می‌آید.

کدام روغن خوراکی برای سلامت بهتر است؟
کدام روغن خوراکی برای سلامت بهتر است؟

شادنوش ضمن تاکید بر این نکته که برای سرخ کردن مواد غذایی حتما باید از روغن مخصوص سرخ کردنی استفاده شود افزود برای سرخ کردن سطحی ( تهیه نیمرو یا درست کردن املت ) یا تفت دادن جزیی با درجه حرارت پایین می‌توان از روغن زیتون استفاده کرد ولی بعد از انجام این کار روغن مانده به هیچ وجه مجدد استفاده نشود.

شادنوش افزود: تمامی‌روغن‌‌‌های خوراکی مایع برای پخت مواد غذایی مناسبند و باید برای پخت خورش و برنج از روغن مایع استفاده کرد. وی اولویت استفاده از روغن‌‌‌های مایع برای طبخ غذا را به این شرح اعلام کرد: روغن زیتون، روغن کنجد، روغن کانولا، روغن ذرت، روغن آفتابگردان و روغن سویا.

شاد نوش در خصوص کیک و شیرینی و روغنی که برای تهیه آن استفاده میشود اظهار کرد: در تهیه شیرینی و کیک به دلیل داشتن عطر و طعم، تردی محصولات، مطلوبیت بافت و هوادهی در فرآورده‌‌‌های خمیری از روغن جامد یا نیمه جامد استفاده می‌شود.
کدام روغن خوراکی برای سلامت بهتر است؟
کدام روغن خوراکی برای سلامت بهتر است؟
وی یکی از دلایل توصیه پزشکان به استفاده کمتر از کیک و شیرینی را وجود اسیدهای چرب اشباع در روغن‌‌‌های مورد استفاده در این صنایع دانست و افزود استفاده زیاد از این محصولات خطر گرفتگی عروق و ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی را افزایش میدهد.
این کارشناس رژیم درمانی در پایان در مورد دیگر انواع روغن خوراکی گفت: روغن کانولا دارای خواص تغذیه‌ای بسیار است، اما باید توجه داشت که خواص کیفی این روغن مانند مقاومت در برابر حرارت و نور، پایین بوده و مناسب برای مصارف سرخ کردنی نیست. روغن هسته انگور تنها برای طمع دادن به غذای سرد و سالاد مناسب است زیرا به‌ دلیل پایین بودن مقاومت در برابر اکسیداسیون و نقطه دود پایین، برای سرخ کردن مناسب نیست.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
logo-samandehi

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می‌شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید